REGION
Region Prostějov – venkov vznikl seskupením sedmnácti spádových obcí. Všechny obce regionu administrativně - správně přísluší do okresu Prostějov (s výjimkou obce Bystročice /okr.Olomouc/, kraje Olomouckého, NUTS II Střední Morava a leží v okruhu cca 5 až 15 km od města Prostějov. Cílem MAS je rozšířit území o další obce, které vykazují shodné charakteristiky s již vymezeným územím. Toto se již podařilo a MAS se v roce 2008 rozšířila o obec Mostkovice - v současné době máme 18 spádových obcí.
Toto území má následující společné charakteristiky:
- úrodná půda, množství drobných zemědělských podnikatelů
- totožné kulturně – historické založení a tradice
- mentalita lidí žijících na vesnici (celkový vztah k přírodě, čistému životnímu prostředí, volnému prostoru, pozitivní vnímání společenského dění, důvěra, vzájemná spolupráce a soudržnost).
-
Strategický plán Leader se týká udržitelného rozvoje území Regionu Prostějov venkov, řeší problematiku hospodářského, společenského, environmentálního a kulturního rozvoje s využitím lidských zdrojů.
Strategický plán Leader je v souladu se Strategií rozvoje regionu Prostějov venkov, širšími strategiemi a koncepcemi na úrovni kraje a státu platnými pro území regionu v období 2007 – 2013. Strategický plán je zpracován v souladu s nařízením Rady ES č. 1698/2005, o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova.
PARTNERSTVÍ
Místní akční skupina Prostějov venkov, o.p.s. dle čl. 62 nařízení Rady uplatňuje při místním rozvoji partnerský přístup (partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem), navrhuje ucelenou strategii místního rozvoje a z ní vycházející Strategický plán Leader, podílí se na vytváření sítí místního partnerství a při provádění strategie vybírá projekty pro financování v rámci opatření IV.1.2, které jsou v souladu se Strategickým plánem Leader.
Právní subjektivitou Regionu Prostějov venkov je forma obecně prospěšné společnosti (viz. zakládací smlouva společnosti). Obecným cílem společnosti je rozvoj regionu, který bude naplňován i následujícími kroky:
- zajištění naplňování principu partnerství spočívající v intenzivní spolupráci mezi státní správou a samosprávou, podnikatelskými subjekty, nevládními organizacemi, dalšími subjekty a občany
- podpora rozvoje občanských iniciativ na místní a regionální úrovni, ochrana přírodního a kulturního bohatství a zdraví obyvatel regionu
- zvýšení ekonomické prosperity a kvality života regionu
- zajišťování finančních, lidských, materiálních a informačních zdrojů pro rozvoj regionu
MAS se řídí zákonem č. 248/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů a pravidly stanovenými pro Program rozvoje venkova.
Strategický plán Leader Místní akční skupiny Prostějov venkov, o.p.s. je veřejně projednaný a schválený.
Provádění strategií místního rozvoje posiluje územní soudržnost a synergii jednotlivých opatření určených pro širší ekonomiku a obyvatele venkova.
Orgány společnosti jsou valná hromada, správní rada a dozorčí rada, dále funguje programovací a monitorovací výbor a výběrová komise.
Přípravu strategie, hodnocení projektů a výběr projektů má na starosti Programovací výbor a Výběrová komise. Schválení strategie - Valná hromada.
Shrnutí: Strategický plán Leader vznikl na základě integrované strategie s názvem „Strategický rozvoj regionu Prostějov venkov“ a je s tímto dokumentem úzce provázán. Na ucelené strategii regionu se započalo pracovat od vzniku MAS a jeho tvorba trvala přibližně 5 měsíců. Strategie kopíruje potřeby regionu, a to nejen ty, které jsou financovatelné z Programu rozvoje venkova (popisuje další programy včetně konkrétních projektových záměrů, které mohou být financovány z dalších národních, či unijních zdrojů – např. Interreg, Regionální operační program, Operační program Životní prostředí, Operační program podnikání a inovace, ESF apod.) a dále předpokládá možnost a doporučuje základní postup pro utváření synergií a tvorbu partnerství s následnou spolupráci na společných zájmech s nadregionálním i celorepublikových efektem.
V rámci strategie je taktéž zdůrazněna možnost dalších aktivit prováděných MAS, díky kterým MAS zajistí samofinancování organizace a následné spolufinancování veřejných (kulturních a společenských) akcí regionu.
Strategie regionu i SPL jsou v souladu s:
- Programem rozvoje venkova
- Programem rozvoje územního obvodu Olomouckého kraje
- Programem rozvoje cestovního ruchu Olomouckého kraje
- Programem obnovy venkova Olomouckého kraje
- Strategií Mikroregionu Prostějov venkov
- Marketingovou studií rozvoje Lázní Skalka
- Strategiemi nebo Plány rozvoje obcí a organizací MAS
- Podnikatelskými plány
Strategie regionu i SPL vznikla komunitním způsobem a na základě aktivního zapojení členů MAS (veřejný, soukromý, neziskový sektor i fyzické osoby nepodnikající), veřejnosti, organizací a spolků, podnikatelských subjektů, Krajského úřadu Olomouckého kraje a za pomoci „úspěšných“ MAS – partnerů a externích odborníků.
ROZVOJOVÁ STRATEGIE
Základní strategické linie pro celkový územní rozvoj:
Podpora rozvoje podnikání a zvyšování zaměstnanosti s důrazem na diversifikaci zemědělských podnikatelských aktivit
Obsahuje: příprava ploch pro podnikatele, marketingová strategie regionu směřující k potenciálním investorům, budování podnikatelských inkubátorů, aktivní spolupráce s informačními centry pro podnikatele, příprava odborných a rekvalifikačních kurzů, pravidelné setkávání představitelů obcí s podnikateli, marketingová strategie cestovního ruchu, společná propagace regionu, diverzifikace zemědělských aktivit, péče o památky.
Zlepšování stavu životního prostředí, zlepšování technické, dopravní infrastruktury a vzhledu obcí
Obsahuje: ochrana a rehabilitace krajiny, ochrana ovzduší, řešení odpadních vod, systém nakládání s odpady, vysazování zeleně v intravilánu a extravilánu obcí, realizace územních systému ekologické stability, ekologická výchova, řešení likvidace odpadních vod, zlepšování vzhledu obcí, rekonstrukce místních komunikací, budování obchvatů obcí.
Rozvoj lidských zdrojů a společenského a sportovního života v obcích
Obsahuje: udržení sítě ZŠ a MŠ, rozšiřování nabídky kulturních, zájmových a sportovních aktivit, rekonstrukce zařízení pro společenský život a sportovní aktivity, budování informačního zázemí obyvatel, začleňování sociálně slabých skupin obyvatel do společenského života, aktivity propojující obce a lidi v regionu, podpora činnosti spolků a zájmových organizací.
Šetrné využívání přírodních zdrojů a zhodnocování kulturního dědictví regionu
Obsahuje: péče o přírodní zdroje (voda, lesy), šetrnou venkovskou turistiku, doprovodná infrastruktura cestovního ruchu, turistické trasy a cyklostezky, rozvoj cykloturistiky a agroturistiky, realizace společenských a kulturních akcí, které vycházejí z hanáckých tradic, propagace krajových odlišností (místní produkty, zvyky).
Shrnutí základních cílů pro rozvoj území vychází z funkcí, které Region Prostějov venkov může mít:
- může a chce být místem krátkodobé rekreace pro obyvatele Prostějova, Olomouce a pro vzdálenější návštěvníky kraje
- může a chce být místem stabilních životních podmínek pro dosavadní obyvatele – příležitostí pro zaměstnání a drobné podnikání s využitím místních přírodních a kulturních zdrojů
- může a chce být místem nového trvalého bydlení pro obyvatele Prostějova (Olomouce, Přerova), trend vystěhovávání střední třídy z velkých měst do sousedních obcí s možností dojíždění, avšak s fungujícími místními službami
FIŠE STRATEGICKÉHO PLÁNU LEADER
FICHE 1: Modernizace zemědělských podniků
Popis situace
Opatření vyplývá ze strategického cíle zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a svým zaměřením je určeno na podporu modernizace zemědělských podniků, kde je nedostatečná úroveň investic, jak stavebních tak technologických, v rostlinné i živočišné výrobě. Tato skutečnost je příčinou zastarávání technologického vybavení zemědělských podniků a také se odráží ve stavu zemědělských staveb, které ne vždy plně vyhovují moderním požadavkům welfare a ochrany životního prostředí.S ohledem na rostoucí tlak spotřebitelů na bezpečnost potravin a maximální ekologický přístup při jejich produkci je jejím předpokladem dobře vybavená primární výrobní základna v rámci zemědělské výroby. V programovacím období 2004-2006 byl obdobný typ podpory úspěšně poskytován v rámci Operačního programu, opatření 1.1. Investice do zemědělského majetku.
FICHE 2: Podpora nezemědělského podnikání
Opatření 1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy
Popis situace
Podpora rozvoje rozmanitých činností na venkově zakládáním a rozvojem nezemědělských činností v rámci zemědělských podniků prostřednictvím podpory členů zemědělských podniků. Venkovský prostor, ve kterém došlo k výraznému snížení počtu pracovních sil z více než 500 tis. v roce 1989 na cca 145 tis. v roce 2004, v současné době téměř nevytváří nová pracovní místa, protože zájem o zaměstnávání ze strany zemědělských podniků je velmi nízký. Se snižováním zemědělské výroby, především některých výrob náročných na ruční práce (chmel, ovoce, zelenina apod.) klesá i potřeba sezónních pracovníků. Pro venkov je aktuálním problémem řešení stabilizace venkovského obyvatelstva prostřednictvím diverzifikace činností zemědělských podniků směrem k nezemědělským činnostem.
Opatření navazuje na opatření 2.2. programu SAPARD a na opatření 2.1.5 operačního programu Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství.
FICHE 3: Podmínky růstu a kvalita života na venkově
Základní služby pro hospodářství a obyvatelstvo
Popis situace
Pro venkov je charakteristická rozdílná úroveň vybavenosti, rozsahu a dostupnosti základní infrastruktury. Na veřejný vodovod je napojeno cca 81 % obcí, plyn je zaveden u cca 55 % venkovských obcí a na veřejnou kanalizaci je napojeno pouze 66 % obcí , na kanalizaci s čistírnou odpadních vod přitom pouze asi 26 %. Přitom kvalita vody ve studních je nízká. Jen splnění norem Společenství v oblasti čištění odpadních vod by znamenalo vynaložit na budování čistíren v obcích do 2 000 ekvivalentních obyvatel asi 5 mld. Kč do roku 2010. (Přechodné období plnění směrnice Rady 91/271 a Rámcová vodní směrnice.) Na to nebude stačit samotný Program rozvoje venkova, ale budou muset být zapojeny i jiné evropské (Evropský fond regionálního rozvoje a Fond soudržnosti) a národní zdroje.
Opatření by mělo zajistit základní podmínky pro zkvalitnění sociálních a hospodářských funkcí venkova a zvýšení kvality života obyvatelstva venkova prostřednictvím zlepšení místního občanského vybavení a služeb a základní infrastruktury vesnic a skupin vesnic (obce do 2 000 obyvatel a jejich seskupení v rámci sdružení obcí) na místní úrovni, v souladu s požadavky na tvorbu a ochranu životního prostředí.
Evropský fond regionálního rozvoje a Fond soudržnosti budou navazovat podporami větší a páteřní infrastruktury ve venkovských oblastech, které přesahují místní potřeby jednotlivých vesnic nebo jejich skupin, propojující města a vesnice, čistíren odpadních vod ve zvláště chráněných územích a územích ptačích oblastí a evropsky významných lokalit a na ostatních územích od 2000 e. o. a vyššího občanského vybavení. Regionální operační programy budou rovněž řešit problematiku služeb, základního občanského vybavení (školy, zdravotnická zařízení atd.) a ochrany kulturního dědictví
Opatření 1. Obnova a rozvoj vesnic
Charakteristika podopatření
Jedná se o řešení základní dopravní a technické infrastruktury v obcích (využití obnovitelných zdrojů paliv a energie, řešení odpadového hospodářství, budování a obnovy místních komunikací v malém rozsahu, podpora zlepšení atraktivity vesnic pro bydlení, podnikaní i odpočinek). Obnova a rozvoj vesnic závisí na vědomí sounáležitosti místních obyvatel s místním prostředím.
Opatření 2. Občanské vybavení a služby
Charakteristika podopatření
Podpora bude zaměřena na zajištění chybějícího občanského vybavení a služeb (školských, zdravotnických, sociálních včetně předškolní a mimoškolní péče o děti a služeb pro ženy, pečovatelské služby o seniory, základní obchodní infrastruktury, sportovní a tělovýchovné objekty a plochy pro sportovní a kulturní aktivity, doprovodné stravovací zařízení, objekty pro spolkovou činnost, zahradnická centra). V zájmu posílení sounáležitosti obyvatel budou podporovány i aktivity místních společenských, kulturních, zájmových a sportovních spolků, které přispívají k zachování tradic a upevňují lokální identitu a mezilidské vztahy.
Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova
Popis situace
Na kvalitu života na venkově má nezanedbatelný vliv celková ochrana a rozvoj venkovského prostoru. Opatření by mělo umožnit především architektonický a urbanistický rozvoj moravských vesnic v souladu s požadavky na zachování a posílení jejich charakteristického vzhledu a hodnot a zároveň zvýšení identity a pospolitosti místních obyvatel. Tento záměr je v souladu s evropským zájmem o zachování jedinečnosti, specifik a místních tradic při rozvoji vesnic a posílení rozmanitosti Evropy.
V minulosti došlo k negativním jevům z hlediska udržitelného rozvoje venkovského prostoru, které lze spatřovat v narušení ekologické stability přírodního prostředí a krajinného rázu, v zanedbání péče o kulturní dědictví venkova a v nedostatečném obecném povědomí obyvatel o nezbytnosti ochrany životního prostředí a kulturních hodnot a o způsobech, jak tuto ochranu zajistit. Opatření je zaměřeno na činnosti týkající se zlepšení kvality života zvýšením povědomí o přírodních a kulturních hodnotách prostředí a jejich obnovou a rehabilitací. Opatření má zamezit problémům, které souvisejí s nedostatečnou interpretací přírodního a kulturního dědictví, kromě centrálních a komerčně využívaných oblastí.
Opatření 3. Kulturní dědictví venkova
Charakteristika podopatření
Podpora je určena na investice spojené s udržováním, obnovou a zhodnocováním nebo využitím kulturního dědictví, jako například kulturních památek (s výjimkou národních kulturních památek nebo kulturních památek využívaných pro účely služeb cestovního ruchu - ubytování, kongresové využití, muzea), památkově významných území, kulturních prvků vesnic a venkovské krajiny, včetně historických parků, zahrad a alejí, a dále na kulturně společenské aktivity s vazbou na místní historii, tradice, umění, řemesla, folklór a národopis.
Způsob dosahování cílů a priorit
Cíle MAS budou obecně dosahovány následujícími způsoby:
- podpora Strategického plánu Leader s následnou finanční alokací určenou k přerozdělování příjemcům podpory z území MAS
- podporou získanou MAS z jiných národních či unijních zdrojů určenou k činnosti MAS a k realizaci investičních i neinvestičních projektů kdekoliv v území MAS
- vyvíjením vlastní ekonomické činnosti MAS vedoucí k tvorbě zisku a následné realizaci veřejně prospěšných projektů )
- podporou získanou přímo obcemi, svazky obcí a příspěvkovými organizacemi určenou na vlastní projektové záměry
- podporou získanou neziskovými organizacemi a církvemi určenou na vlastní projektové záměry
- vlastní hospodářskou činností obcí, svazků obcí a neziskových organizací vedoucí k tvorbě zisku a následné realizaci veřejně prospěšných projektů )
- podporou získanou MSP určenou na realizaci vlastních projektových záměrů
- vlastní ekonomickou činností MSP vedoucí k tvorbě zisku a rozvoji podnikání
- sdružováním prostředků obcí (tvorbou rezerv) a následnou realizaci investičních akcí v jednotlivých obcích
- sponzorské dary a příspěvky
Tučně označené způsoby představují financování po ukončení financování SPL z Programu rozvoje venkova. Plněním těchto způsobů bude zaručeno pokračování naplňování vizí a budoucí trvale udržitelný rozvoj vesnice.
VLASTNÍ PROJEKTY MAS….
Přehled akcí MAS v roce 2008:
1. Výstava : Jaký dopad má náš odpad – ekologická výstava putovala po základních školách v regionu během března a dubna 2008. Zhlédlo ji cca 390 žáků ZŠ. Akcebyla pořádána ve spolupráci s ekologickým centrem IRIS Prostějov.
2. Sportovně-kulturní akce: Na kole za poznáním regionu Prostějov venkov se uskutečnila 10.05.2008, dotaci ve výši 20 000,-Kč poskytl Olomoucký kraj.
3. Dětské olympijské hry 2008 – se uskutečnily ve spolupráci se Svazkem obcí Prostějov venkov 14.06.2008, dotace z POV 60 tis.Kč
4. Výstava Země živitelka v Českých Budějovicích – proběhla ve dnech 21. – 26.08.2008, kde byl prezentován náš region.
5. Turnaj v malé kopané – konal se 06.09.2008 v obci Čehovice.
Připravované projekty : Bude podána žádost na mobilní kulturní zařízení na SZIF z programu PRV a dále projekty dle výběru a doporučení Programovacího a výboru a Výběrové komise MAS.
a)projekty s podporou z dalších os PRV
- obec Skalka : Zlepšení vzhledu Lázní Skalka, dotace PRV (90 %) 3,8 mil. Kč
- obec Dětkovice: Kanalizace a chodníky ( 3,6 mil. Kč – SZIF, PRV)
- obec Biskupce: Oprava OÚ – zateplení , výměna oken a střechy
- obec Vrbátky :- vybudování dětského hřiště, vybud. víceúčelového hřiště
v Dubanech ( 900 tis, z toho vlastní zdroje 600 tis., POV 300 tis.)
- dětské hřiště Vrbátky ( 205 tis. dotace z MŠMT ČR)
FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ
Podpora v rámci osy LEADER zatím nebyla schválena, usilujeme o ni ve 2. kole v 10/2008
|